تله بخار ونتوری

بازدید : 1794   |      

تله بخار نوعی شیر است که به صورت خودکار میعانات موجود در محفظه بخار را تخلیه نموده در حالی که جلوی عبور بخار را گرفته و یا آن را با میزان معینی عبور می‌دهد. اغلب تله بخارها ضمن جلوگیری از عبور بخار اجاز عبور سایر گازهای غیر قابل میعان را می‌دهند. استفاده از تله بخار جهت حذف میعانات از یک سیستم بخار برای بهبود کارایی تجهیزات و امنیت فرآیند امری ضروری می‌باشد.

تله های بخار ونتوری کاراجت

تله بخار ونتوری چیست؟ 

تله بخار نوع ونتوری جدیدترین تکنولوژی تله بخار است که برای رفع مشکلات و محدودیت‌های سایر مدل‌ها توسعه یافته است. تله بخار ونتوری هیچگونه قطعه متحرکی ندارد و به همین دلیل احتمال از کار افتادگی و عمر مفید آن از سایر مدل‌ها بیشتر است. این تله بخار ونتوری از یک نازل ورودی ثابت و یک اوریفیس تشکیل شده است. ونتوری یک لوله باریک است که در طی مسیر، سطح مقطع آن کاهش می‌یابد. سیال عبوری از ونتوری با کاهش سطح مقطع سرعت گرفته و فشار آن نیز کاهش می‌یابد. میعانات سیال پس از سرعت گرفتن در عین این که فشارشان کاهش می‌یابد به اوریفیس رسیده و قسمتی از آن را پر خواهند نمود. در اثر این کاهش فشار در طول ونتوری بخشی از مایع اشباع تبخیر شده و با پر کردن نسبی فضای اوریفیس تا حدودی مانع از عبور بخار می‌شوند. تبخیر شدن مایع اشباع یک پدیده ترمودینامیکی است که باعث می‌شود اوریفیس با مایع پر نباشد؛ و این امر جلوی عبور حجم زیاد بخار را خواهد گرفت. 

معمولا توصیه می‌شود که بعد از ونتوری یک استرینر به همراه شیر تخلیه و یا یک رسوب‌گیر قبل از نازل ونتوری قرار گیرد تا از ایجاد رسوبات و سایر موانع در طول زمان جلوگیری شود. همچنین شست و شوی استرینر یک بار در سال یا به طور منظم بسته به آلودگی سیستم نیز توصیه شده است.


کجا می‌توانیم از تله بخار ونتوری استفاده کنیم؟ 

مانند سایر تله های بخار حجم بخار موجود در ونتوری بسته به استفاده آن متنوع خواهد بود. به عنوان مثال در فرآیندهای انتقال حرارت بسته به ابعاد سیستم تنوع بالا و در فرآیند‌هایی که نیاز به بخار در حجم ثابتی باشد (مانند خشک کن های کاغذ) تنوع پایین خواهد بود. از آن جایی که این مدل تله بخار توانایی تحمل حجم‌های متغییر را دارد؛ می‌تواند در ابعاد مختلفی تولید شود و موارد استفاده از آن بسیار گسترده می‌باشد.

مزایای استفاده از تله بخار ونتوری: 

  1. عدم وجود قطعات متحرک

  2. مناسب برای استفاده در سیستم‌های با فشار بخار بالا

  3. دوام بالا و مقاومت در برابر ضربه قوچ

  4. عدم آسیب در اثر یخ زدگی

  5. قابل نصب در هر موقعیتی

تله بخار ونتوری چه محدودیت‌هایی دارد؟

  1. اندازه ونتوری باید با دقت و مناسب کاربرد انتخاب شود.

  2. ونتوری توانایی تحمل حجم میعان متغییر را ندارد.

  3. اگر ونتوری بزرگ باشد، کارایی تله بخار کاهش می‌یابد. 

  4. ذرات خاک موجود در بخار بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.

  5. اگر هیچ میعانی در تله وجود نداشته باشد، اجازه می‌دهد تا بخار عبور کند.

  6. تخلیه هوا در این مدل ضعیف است.

تله بخار ونتوری-شرکت کارا صنعت تدبیر پایا

___________________________________________________________________________________________________________

کاتالوگ تله های بخار شرکت کاراجت را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

تله بخار ونتوری

همچنین شما می‌توانید با تکمیل فرم ثبت سفارش تله های بخار شرکت کاراجت و ارسال آن به ایمیل  commercial@karajet.com جهت ثبت سفارش انواع اجکتور اقدام نمایید.