تله بخار بایمتالیک

بازدید : 1666   |      

تله بخار نوعی شیر است که به صورت خودکار میعانات موجود در محفظه بخار را تخلیه نموده در حالی که جلوی عبور بخار را گرفته و یا آن را با میزان معینی عبور می‌دهد. اغلب تله بخارها ضمن جلوگیری از عبور بخار اجازه عبور سایر گازهای غیر قابل میعان را می‌دهند. استفاده از تله بخار جهت حذف میعانات از یک سیستم بخار برای بهبود کارایی تجهیزات و امنیت فرآیند امری ضروری می‌باشد.

تله بخارهای بایمتالیک کاراجت

تله بخار بایمتالیک (ترموستاتیک)

تله بخار بایمتالیک نوعی تله بخار حرارتی یا ترموستاتیک است. بدین معنی که این تله بخار براساس تغییرات درجه حرارت آب میعان شده عمل نموده و با داشتن یک دریچه ترموستاتیک جهت تخلیه هوا به راحتی آن را از سیستم خارج می‌نماید. اساس کار این تله بخار بر بالانس نمودن و ایجاد تعادل بین نیروی ایجاد شده در اثر فشار بخار و نیروی حاصل از المان بایمتال می‌باشد که از اتصال دو فلز با دو جنس و ضریب انبساط حرارتی متفاوت به وجود می‌آیند. این جنس و ضریب انبساط حرارتی متفاوت باعث می‌شود که المان بایمتال در اثر حرارت دچار خمیدگی شود. هرچه اختلاف ضرایب حرارتی بیشتر بوده این خمیدگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نله بخار بایمتالبک -استیم تراپ

نحوه عملکرد تله بخار بایمتالیک بدین صورت است که در ابتدا هوا و کندانس وارد تله بخار می‌شوند که در این حالت راه خروجی باز بوده و تخلیه صورت می‌گیرد. با افزایش بخار در محیط سیستم المان‌های بایمتال گرم شده و کم کم خم می‌‌شوند تا جایی که دمای محیط به درجه حرارت بخار اشباع رسیده و المان‌ها در حداکثر خمش قرار گیرند. دریچه شیر تخلیه به المان بایمتال متصل است و اگر المان‌ها دچار خمش شوند کشیده شده و بالا می‌آید و راه خروجی را مسدود می‌کند. با افزایش میعانات سرد درون تله بخار درجه حرارت به مرور کاهش یافته و با بازگشت بایمتال‌ها به حالت اولیه، شیر تخلیه مجددا باز خواهد شد.

 کاربرد تله بخار بایمتالیک

این تله‌ بخارها کوچک و سبک بوده و می‌توان از آن‌ها در فشارهای کاری مختلف استفاده نمود. خصوصیت بارز این نوع تله بخار مقاومت در برابر ضربه قوچ می‌باشد. بنابراین در مواردی که مقاومت در برابر این اثر دارای اولویت باشد باید از تله بخار بایمتالیک استفاده نمود. از این تله بخار بیشتر در موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. کویل‌های حرارتی
  2. ردیاب‌های بخار
  3. خشک کن‌ها
  4. پرس‌ها
  5. جلیقه‌های بخار
  6. بخار فوق اشباع

تله بخار ترمو استاتیک

مزایا

  1. کوچک و سبک
  2. قابلیت تخیله مقادیر زیاد آب
  3. تخلیه کامل در هنگام راه‌اندازی
  4. مقاوم در برابر ضربه قوچ
  5. مقاوم در برابر یخ‌ زدگی
  6. مقاوم در برابر خوردگی
  7. مقاوم در برابر فشار بخار بالا
  8. قابلیت طراحی برای فشارهای عملیاتی مختلف

محدودیت‌ها

  1. برای تخلیه نیاز است تا دمای آب به میزان کافی از بخار کمتر باشد و در نتیجه ممکن است آب در مسیر باقی بماند.
  2. تله های بخار ترموستاتیک واکنش سریعی به تغییرات دما و فشار ندارند.

___________________________________________________________________________________________________________

کاتالوگ تله های بخار شرکت کاراجت را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

تله بخار بایمتالیک

همچنین شما می‌توانید با تکمیل فرم ثبت سفارش تله های بخار شرکت کاراجت و ارسال آن به ایمیل  commercial@karajet.com جهت ثبت سفارش انواع اجکتور اقدام نمایید.